Uczennica, a może już studentka? - rozmowa z Joanną Teysler

Uczniowie z pasją - pasją do nauki - głodni wiedzy i ciekawi świata. Nierzadko mają już na swoim koncie wyróżnienia w olimpiadach przedmiotowych i marzą o realizowaniu własnych badań jeszcze zanim trafią na studia. To właśnie oni należą do grona uczestników autorskiego projektu Uniwersytetu Łódzkiego "Zdolny uczeń - świetny student", gdzie pod opieką mentorów poszerzają swoje zainteresowania. Na czym polega udział w programie? Zapytaliśmy Joannę Teysler, która w tym roku rozwijała się pod okiem dr Tomasza Lachowskiego z Wydziału Prawa i Administracji UŁ.

 

UŁ: Zacznijmy od początku. Dostałaś się do programu i nadszedł czas pierwszego spotkania z opiekunem naukowym, dr Lachowskim. Opowiedz, jak ono wyglądało i co ustaliliście.

Joanna Teysler: Współpraca z dr Lachowskim rozpoczęła się od spotkania ze wszystkimi uczestnikami programu, zainteresowanymi prawem międzynarodowym - wtedy wspólnie ustaliliśmy cele, do jakich mieliśmy dążyć. Otrzymaliśmy zaproszenie do uczestnictwa w konwersatoriach razem ze studentami, a raz w miesiącu widzieliśmy się z doktorem indywidualnie lub też w niewielkich grupach, co było zależne od bloku tematycznego, jaki wybraliśmy. Jako jedyna zdecydowałam się na zgłębianie problemów i podmiotów prawa międzynarodowego - reszta uczestników bardziej zainteresowana była stricte konfliktami międzynarodowymi.

UŁ: Ta edycja "Zdolnego studenta - świetnego ucznia" była wyjątkowa - ze względu na zagrożenie epidemiczne.

JT: Tak, jednak program nie został przerwany. Również podczas kwarantanny "widzieliśmy" się za pośrednictwem Microsoft Teams, a w razie potrzeby zawsze mogliśmy napisać do pana doktora z pytaniami - sama pytałam o feminizm arabski i kilka innych spraw, które nie były dla mnie oczywiste, a jednak wydawały się ważne z punktu widzenia wydarzeń współczesnego świata.

UŁ: Udział w programie to kilka miesięcy współpracy z mentorem. A co z rezultatem tej współpracy?

JT: Zostaliśmy poproszeni o przygotowanie esejów na tematy, które przedyskutowaliśmy z doktorem. Wybrane prace miały trafić na portal Obserwator Międzynarodowy - i udało się - 1 lipca mój artykuł pt. "Czy Res Publica Europaea jest jeszcze możliwa? O integracji europejskiej w dobie pandemii słów kilka" został opublikowany, co jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem!

UŁ: Wielkie gratulacje! Dr Lachowski przekazał nam, że tekst Twojego autorstwa jest bardzo wartościowy i oczywiście zachęcamy społeczność Uniwersytetu Łódzkiego do lektury. Jesteśmy jeszcze ciekawi, czym się kierowałaś, decydując się na udział w "Zdolnym uczniu"?

JT: Przystępując do programu, wiedziałam, że swoją przyszłość chcę związać z prawem i dyplomacją. W tej chwili, kończąc 19 lat, nie mam jeszcze pojęcia, jak potoczą się ścieżki mojego życia, ale dzięki programowi wiem, że prawo jest dobrym wyborem, na który chcę postawić. Oprócz tego, myślę nad drugim kierunkiem: stosunkami międzynarodowymi lub czymś związanym z Bliskim Wschodem, jako że ten obszar geopolityczny dziwnym trafem znalazł specjalne miejsce w moim serduszku. I naprawdę bardzo się cieszę, że będę mogła uczyć się o rzeczach prawdziwie mnie interesujących. Myślę, że bez możliwości współpracy z panem doktorem podjęłabym podobną decyzję, jednak nie do końca świadomą i pełną zawahania, czy na pewno będę w stanie odnaleźć się w tym świecie.

UŁ: Rozumiemy, wspaniale! A jeszcze tak na koniec: co powiedziałabyś na temat programu "Zdolny uczeń - świetny student" swoim rówieśnikom, którzy wahają się, czy wziąć udział w tym projekcie?

JT: Program był wspaniałą przygodą i z całą pewnością polecam go każdemu, kto poszukuje wiedzy. Od zawsze podobała mi się idea relacji uczeń-mistrz, tutoringu tak popularnego w innych krajach - teraz dostałam swoją szansę. Współpraca, o jakiej tutaj mowa, jest zdecydowanie odmienna od standardowego uczęszczania na zajęcia - silnie zindywidualizowana, ukierunkowana na nasze zainteresowania, pozwala na poszerzenie horyzontów i spojrzenie na świat z nieco innej strony. W normalnych warunkach zwykłej polskiej szkoły nie miałabym szans na taki rozwój.

UŁ: Dziękujemy serdecznie za rozmowę i do zobaczenia na studiach!

 

Program "Zdolny uczeń - świetny student" kierowany jest do uczniów szkół średnich, którym Uniwersytet Łódzki zapewnia pełniejszą realizację zainteresowań naukowych i pasji. Umożliwia najzdolniejszym i najbardziej aktywnym uczniom bardziej świadomy wybór dalszego kierunku kształcenia. Zapoznaje ich też z funkcjonowaniem uczelni wyższej i zasadami studiowania, co ułatwia start w życie akademickie po maturze.

 

 

 

 

 

 

 

Więcej informacji na temat programu można znaleźć TUTAJ.


Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/